گوگل آنالیتیکس چیست؟ و چه کاربردی دارد؟
گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یا تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل، یک سرویس برای تجزیه و تحلیل وب سایت است که آمار و ابزارهای تحلیلی اولیه را برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و اهداف بازاریابی ارائه می دهد. این سرویس بخشی از پلتفرم بازاریابی گوگل است و برای همه به صورت رایگان در دسترس است که با شرط ایجاد حساب گوگل میتوانید به آسانی برای سایت خود راه اندزی کنید.
به طور خلاصه می شود گفت که گوکلانالیتیکس یک ابزار رایگان، حرفه ای و بسیار پرکاربر از کمپانی گوگل می باشد که با هدف کنترل ومانیتورینگ ترافیک وب سایت و جهت دادن به بازاریابی آنلاین صاحبین مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی در اختیار کاربران قرار گرفته است.
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای ردیابی عملکرد وب سایت و ثبت جزییات رفتار کاربران در سایت استفاده می شود.
این میتواند به سازمانها کمک کند تا منابع اصلی ترافیک کاربر را تعیین کنند، موفقیت فعالیتها و روشهای بازاریابی خود را ارزیابی کنند، اهداف تکمیل شده (مانند خرید، افزودن محصولات به سبد خرید) را ردیابی کنند، الگوها و روندهای تعامل کاربر را کشف کنند و سایر اطلاعات بازدیدکننده مانند اطلاعات جمعیتی را به دست آورند. که این کار برای بهینه سازی وب سایت بسیار اهمیت دارد.
وبسایتهای کسب و کارهای کوچک و متوسط اغلب از گوکل آنالیتیکس (Google Analytics) برای تجزیه و تحلیل رفتار مشتری استفاده میکنند که این مساله میتواند برای بهبود روش های بازاریابی، افزایش ترافیک وبسایت و جذب و دائمی کردن بازدیدکنندگان استفاده شود.
گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟
گوگل آنالیتیکس داده ها را از هر بازدیدکننده وب سایت با استفاده از تگ های صفحه به دست می آورد. یک تگ صفحه جاوا اسکریپت در کد هر صفحه درج می شود. این تگ در مرورگر وب برای هر بازدیدکننده اجرا می شود و داده ها را جمع آوری کرده و به یکی از سرورهای جمع آوری داده های گوگل ارسال می کند.
سپس گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) میتواند گزارشهای قابل تنظیم برای ردیابی و تجسم دادههایی مانند تعداد کاربران، نرخ پرش، میانگین مدت جلسات، جلسات بر اساس کانال، بازدید از صفحه، تکمیل اهداف و موارد دیگر تولید کند.
تگ صفحه به عنوان یک باگ وب برای جمع آوری اطلاعات بازدیدکنندگان عمل می کند. با این حال، از آنجایی که سیستم به کوکیها متکی است، نمیتواند دادههایی را برای کاربرانی که آنها را غیرفعال کردهاند جمعآوری کند. پس باید تگ هایی برای صفحه وب سایتتان در گوگل تگ منیجر (google tag manager) ایجاد کنید و ارتباط میان گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس برقرار کنید تا گوگل آنالیتیکس موفق به جمع آوریگزارش های مورد نیاز شما گردد.
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) دارای ویژگی هایی است که می تواند به کاربران کمک کند تا روندها و الگوهای نحوه تعامل بازدیدکنندگان با وب سایت های خود را شناسایی کنند. همچنین ویژگی های جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل، نظارت، تجسم، گزارش و ادغام با سایر برنامه ها را امکان پذیر می کند. این ویژگی ها عبارتند از:
- ابزارهای تجسم و نظارت بر داده ها، از جمله داشبورد، کارت امتیازی و نمودار حرکتی که تغییرات داده ها را در طول زمان نشان می دهد.
- فیلتر کردن داده ها، دستکاری و تجزیه و تحلیل قیف؛
- رابط های برنامه کاربردی جمع آوری داده ها (API)؛
- تجزیه و تحلیل پیش بینی، هوش و تشخیص ناهنجاری؛
- تقسیم بندی برای تجزیه و تحلیل زیر مجموعه ها، مانند تبدیل.
- گزارش های سفارشی برای تبلیغات، کسب، رفتار مخاطب و تبدیل.
- اشتراک گذاری و ارتباط مبتنی بر ایمیل
در داشبورد گوگل آنالیتیکس کاربران میتوانند نمایههای چندین وبسایت را ذخیره کنند و یا جزئیات دستههای پیشفرض را ببینند یا معیارهای سفارشی را برای نمایش برای هر سایت انتخاب کنند. دسته بندی های موجود برای ردیابی شامل نمای کلی محتوا، کلمات کلیدی، سایت های ارجاع دهنده، نمای کلی بازدیدکنندگان، پوشش نقشه و نمای کلی منابع ترافیک است.داشبورد را می توان در سایت Google Analytics مشاهده کرد و یا از طریق یک ویجت یا یک افزونه برای جاسازی در سایت های دیگر استفاده کرد.
معیارهای مهم
یک متریک، استانداردی برای اندازه گیری کمی است. گوگل آنالیتیکس به کاربران امکان می دهد تا 200 معیار مختلف را برای سنجش عملکرد وب سایت هایشان ردیابی کنند. در حالی که برخی از معیارها ممکن است برای کسب و کارهای خاص ارزشمندتر از سایرین باشند، اینها برخی از محبوب ترین معیارها هستند:
USERS : یک بازدید کننده منحصر به فرد یا جدید وب سایت است.
Bounce rate: درصد بازدیدکنندگانی که فقط یک صفحه را مشاهده کردند. این بازدیدکنندگان تنها یک درخواست را به سرور گوگل آنالیتیکس راه اندازی کردند.
Sessions : گروهی از تعاملات بازدیدکننده که در یک پنجره 30 دقیقه ای از فعالیت اتفاق می افتد.
Average session duration: هر بازدیدکننده به طور متوسط چه مدت در سایت می ماند.
Percentage of new sessions: درصد بازدید از وب سایت که برای اولین بار بازدید می شود.
Pages per session: میانگین تعداد بازدید از صفحه در هر جلسه.
Goal completions: تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان یک اقدام مشخص و مطلوب را انجام می دهند. این به عنوان تبدیل نیز شناخته می شود.
Page views: تعداد کل صفحات مشاهده شده.
می توانید برای دیدن آموزش های بیشتر به صفحه آموزش سئو از منوی اصلی سایت مراجعه کنید.
درباره مدیرسایت
به نام خالق هستی مسیحا درگزی هستم طراح وب و متخصص سئو فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار. به همراه تیم متخصص جادوی سئو گرد هم آمدیم تا به شما کمک کنیم تا دیگر جذب مشتری و افزایش فروش برایتان یک رویا نباشد. با یک کلیک عضو خانواده کوچک ما باشید تا کنار هم کارهای بزرگ به انجام برسانیم. همیشه سبز باشید
نوشتههای بیشتر از مدیرسایت
دیدگاهتان را بنویسید